Kvalitetsdimensioner

Ett lokalt campus/lärmiljö är i första hand en pedagogisk miljö, vilket innebär att det främst är i de studerandes lärmiljö som kvaliteten ska avspeglas. I skollagen, högskolelagen och andra styrande dokument relaterat till olika former av utbildning anges de mål och den kvalitet en utbildning ska ha. För lärcentra och lokala campus/lärmiljöer finns inte denna typ av övergripande styrning utan det är varje kommun som utifrån sina förutsättningar själva skapar och ansvarar för kvalitén. Följande dimensioner är viktiga för att säkerställa kvaliteten i decentraliserade lärmiljöer:

  •  

Fysisk miljö:

  • Attraktiv och inbjudande
  • Variation av studie- och lärmiljöer
  • Mötesplats
  • Egen identitet
  • Tillgänglighet

Teknisk miljö:

  • Teknisk utrustning som möter lärosätenas krav
  • Studios för sändning och mottagning
  • Väl skyddat nätverk med hög kapacitet
  • Infrastruktur för utskrift och kopiering
  • Eudroam

Digital miljö:

  • Moderna digitala tjänster och webbplats med egen identitet
  • Dialog om ansvar för den digitala undervisningsmiljön
  • Integration av lokala digitala tjänster med lärosätenas lärplattformar

Lokalt studentstöd och akademiskt sammanhang:

  • Akademiskt stöd på plat
  • Samordning av studentstöd (vägledning, bibliotekstjänster, studenthälsa)
  • Proaktivt stöd för studiegrupper
  • Supportfunktion med teknisk kompetens
  • Administrativ funktion för lokaler och planering
  • Förutsättningar för rättssäker examination
  •  

Organisation och uppdrag:

  • Strategisk placering i ägarorganisationen
  • Långsiktig finansiering
  • Kärnverksamhet inom eftergymnasial utbildning och forskning
  • Professionell basorganisation med förankring i akademin och hos ägarorganisationen

Relation lärmiljön – lärosäte:

  • Strategisk och långsiktig relation med kvalitetsutvärdering
  • Engagemang på alla nivåer
  • Kontinuerlig dialog
  • Flexibilitet och öppenhet för utveckling
  • Närvaro i varandras miljöer och kommunikation

Relation till lokalsamhälle och arbets-/ näringsliv:

  • God kunskap om lokala kompetens- och utvecklingsbehov
  • Strukturerade former för samverkan med arbetslivet (VFU, studentsamverkan, exjobb)
  • Funktion för att möta arbetslivets behov av kunskap och utveckling